Groene Hartpad in het rond

Landgoed linschoten

Het Groene Hart is mijn achtertuin en heeft een rijke variatie aan paden, natuurgebieden en bezienswaardigheden. Ongeveer een halfjaar geleden startte ik met mijn wandelingen op het GroeneHartpad, een rondwandeling van ongeveer 190 km. Globaal loopt de route van Delft richting Leiden, Nieuwkoopse Plassen, via Woerden, IJsselstein, Stolwijk, Rotterdam en Schipluiden, terug naar Delft.

Boekje Groene Hartpad

Veel lange afstand wandelaars lopen een streekpad en LAW in etappes van A naar B. Hiervoor gebruik men vaak het openbaar vervoer. Vanwege de Covid-crisis moet direct contact zoveel mogelijk worden vermeden en het reizen met openbaar vervoer wordt ontraden. Om toch van A naar B te komen zijn er 2 auto’s of een auto en fiets nodig.

Dat moest toch anders kunnen, ik bedacht me om een #rondwandeling lopen waarbij een deel van route van het GroeneHartpad wordt gelopen. In het andere deel krijg je de mogelijkheid om nog meer van de omgeving te zien.

Dit zal betekenen dat mijn wandelingen op het GroeneHartpad en heel stuk langer zal duren dan wanneer er van station naar station gewandeld wordt. Op sommige plaatsen tijdens de route is er nauwelijks tot geen openbaar ververvoer, daarvoor bieden deze wandelingen ook een goed alternatief.

Gaandeweg bleek uit onderzoeken dat wij Nederlanders meer zijn gaan wandelen. Een #ommetje in de eigen woonomgeving of een iets lagere wandeling om er even uit te zijn. Daarop heb ik ingespeeld om de rondwandelingen +/- 15km lang te maken, maar niet veel langer. Op deze manier wordt het voor nog meer mensen aantrekkelijk om het GroeneHart en alle mooie paadjes deze zomer te gaan ontdekken.

Met mijn plaatselijke kennis en het netwerk van wandelknooppunten ben ik op verkenning gegaan om de rondwandelingen maken. Ik kwam er al snel achter dat dit nog niet zo eenvoudig is.

Inmiddels heb ik 22 rondwandelingen gemaakt van Delft tot aan Oudewater.

GroeneHartpad

Copyright© 2018-2021 Groenehartstocht® alle rechten voorbehouden.

Plaats een reactie