GroeneHartpad Delft

GroeneHartpad

Dit is de eerste etappe van rondwandelingen op het Groene Hartpad. Met deze wandeling bezoeken we Delft en het recreatiegebied Biesland en volgen we de eerste 8,5 km op het dit Streekpad door de randstad.

Delftsblauw

Route: Delft – via Bieslandse Bos – Delft
Afstand: 14,8 km
GroeneHartpad: 8,5 km
49 % onverhard wandelen
Startpunt en eindpunt: Station Delft of Korftlaan nabij afslag 9 van de A13 (gratis parkeren)
Bijzonderheden: Combinatie van stad met rijke cultuur en parkachtige landerijen

Beoordeling: 8

Waardering: 8 uit 10.

Natuurbeleving: 7
Afwisseling: 8
Onverhard wandelen: 8
Horeca onderweg: 10
Bereikbaarheid: 9

Dit is de eerste etappe van rondwandelingen van ongeveer 15km over het Groene Hartpad. De route in het boekje start bij station Delft, dus logischerwijs start mijn tocht ook in Delft.

Station Delft
Stadhuis Delft

Vanaf het NS Station Delft wandel ik de een brug over en via Poppesteeg en Nickersteeg, bereik ik de Koornmarkt met veel statige herenhuizen. Korte tijd later sta ik op de Markt met rechts het stadhuis van Delft en links de Nieuwe Kerk. Altijd leuk om een stad wat rond te kijken. In een steeg zie ik een mooie delftsblauwe wandbeschildering.

Delfts Blauw
Grote kerk

Via de beestenmarkt wandel ik verder en kom bij een gracht of singel dat de historische binnenstad scheidt. Even verderop ligt de Oostpoort, de enig overgebleven stadspoort van Delft. Even wat foto’s maken en weer door langs de Oostsingel en Bieslandse kade loop ik richting de herrie van de auto’s op de A13.

Oostpoort Delft
Oostpoort delft

Na het passeren we het viaduct onder de A13 door, sta ik op de Korftlaan. Dit is een alternatief startpunt voor automobilisten die hier gratis kunnen parkeren. Langs de route aan de Korftlaan ligt ook de heemtuin van Delft, deze is vrij toegankelijk er staan diverse bankjes en er is van alles te zien. De route van het Groene Hartpad gaat verder door het Delftse Hout, langs de tweemolentjeskade en om de grote plas.

tweemolentjesvaart
poldergezicht Delfgauw

Inmiddels heb ik ruim 6km gewandeld en heb wel zin in een kop koffie. Bij Cafe Du Midi strijk ik neer op het terras en bestel koffie met een lekker stuk huisgemaakte appeltaart. In februari 2021 was hier een koffie-to-go aanwezig. Dat smaakt goed en geeft energie voor het vervolg door de Bieslandse polder.

Biesland
Biesland

Ik kom aan bij de Poldervaart, dit is het keerpunt van deze wandeling. Het GroeneHartpad loopt door de brug over en vervolgt het pad het Balijbos in. Ik ga ook de brug over en bij de picknickbank sla direct linksaf en wandel verder over een grasdijk. Verderop verandert de grasdijk in een fietspad, ik blijf dit pad volgen met de poldervaart aan mijn linkerhand tot het einde. Hier ga ik de brug over links en en wandel rechtdoor speelnatuur Biesbos in en hou het pad links aan.

Biesbos
Biesbos

Onderweg zien we ook nog een creatieve tribune met uitzicht over de polder en voor ik door het hek de biesbos verlaat zie ik een grote kunstige uil. Rechts af richting de brug. ik sta opnieuw langs de tweemolentjesvaart. Na de brug sla ik links af en voor het water nog een keer rechtsaf. Het pad langs de vaart blijf ik volgen helemaal tot in het centrum van Delft. Halverwege zit restaurant Het Rieten Dak, dit is een mooi moment om nog even van de rust en de natuur te genieten voordat ik de drukte van de stad weer in wandel. Kort na deze korte stop sta ik snel weer bij het NS station van Delft.

Restaurant het rieten dak
uitzicht vanaf het terras Restaurant het rieten dak
Stadsgezicht Delft
Stadsgezicht Delft
Stadsgezicht delft

Copyright© 2018-2021 Groenehartstocht® alle rechten voorbehouden.

Plaats een reactie