GroeneHartpad Balijbos

Deze rondwandeling start bij NS station Zoetermeer of de Balijhoeve en maakt een afwisselende wandeling door dichte bossen, de weidsheid van weilanden, een moerassig rietland en een parkachtige landschap van het oude Floriadeterrein.

Route: NS Zoetermeer – via Balijbos – Zoetermeer
Totale afstand: 15,1 km
GroeneHartpad: 8,9 km
66% onverhard wandelen

Startpunt: NS- Station Zoetermeer
of Kinderboerderij Balijhoeve, Kurkhout 100 Zoetermeer Bijzonderheden: De rijke afwisseling van het parkachtige landschap van het oude Floriade terrein, een echt bos en weilanden.

Beoordeling: 8,8

Waardering: 8.5 uit 10.

Natuurbeleving: 9
Afwisseling: 9
Onverhard wandelen: 9
Horeca onderweg: 7
Bereikbaarheid: 9

De Balij heeft ons positief verrast, Het oude Floriadepark is op bepaalde plekken nog te herkennen. Het bos is enorm gegroeid tot een volwaardige grootte. Verder bevat het park een grote variatie van boomsoorten, ruigte, weilanden met zelfs een schaapskudde.

Het begin is er! De eerste 8,5km van de 190km van het GroeneHartpad is gelopen in de vorige wandeling vanuit Delft. Deze wandeling is 15,1 km en volgt 8,9km van het streekpad.

Dit is de 2e wandeling en start voor mij bij stadsboerderij ‘de Balijhoeve’, daar zijn voldoende vrije parkeerplaatsen en het ligt langs de route van het GroeneHartpad. Ik sta hier op de plek waar de Floriade Zoetermeer in 1992 werd gehouden. Één van de objecten die gebleven is, is een peilschaal waar ik als eerste langs loop. Verderop komen we nog wat elementen tegen. Via een hoge dijk lopen we door nieuwbouwwijk en verderop een kantorenpark. Al snel sta ik bij het NS-Station van Zoetermeer, hier kan men de route uiteraard ook starten.

Het station van Zoetermeer kenmerkt zich vanwege de boogbrug over de A12 met de afwisselend gele en blauwe ramen. Nu de zon schijnt geeft dat een extra mooi effect. Via de roltrap verlaat ik het station en na 200 meter sta ik op een bospad met rondom oude bomen. Op dit pad heb je niet het beeld middenin een stad te staan met vlakbij de A12 en een spoorlijn. Verderop gaat dit pad verder als fietspad direct langs de spoorlijn. Na het spoorviaduct volgt er weer een mooi wandelpad door een bosachtig terrein. Aan het einde sta ik aan de voet van de Balijbrug. Met de steile trappen naar boven, want hier steek ik de A12 over.

Aan de andere kant loop ik de trappen weer naar beneden en houd schuin rechts aan en stap Natuurgebied de Balij in. De drukte van de snelweg ervaar je hier helemaal niet. Ik hoor hier voornamelijk vogels. Natuurgebied de Balij bestaat voor grote delen uit bos en wordt ook wel het Balijbos genoemd. Dit is nog een relatief jong bos, maar heeft al wel het karakter met hoge bomen en dichtbegroeide bosschages. Dit is het oudste gedeelte van de Balij en was een onderdeel van Floriade. De eerste bomen zijn ruim voor de aanleg van de Floriade al geplant, later is dit uitgebreid met een diversiteit aan boomsoorten, zoals beuken, eiken, essen en elzen.

Natuurgebied de Balij bestaat uit een natuurbos, een moerasbos, wandel- en fietspaden en een speelbos. Op deze wandeling kom ik al deze facetten tegen. Met als eerste het speelbos, met een touwbrug, een pontje en een soort speelkasteel.

De route vervolgt door een dicht beukenbos. In de herfst van 2020 ben ik hier diverse keren geweest om verschillende routes te verkennen en de Balij heeft mij positief verrast. Aan het einde van het bos is een weide met een paar bankjes. Hier kan je redelijk uit de wind en in de zon zitten, ik loop verder want verderop staan bankjes met een fraai uitzicht over het gebied.

Het bosgebied laat ik achter mij en stap nu een meer open landschap met weilanden en grazende schapen en koeien. Ik volg het laarzenpad De Balij. Laarzen zijn op deze route niet echt nodig, maar stevige wandelschoenen die waterdicht zijn, kunnen wel van pas komen. Via een smal half verhard paadje loop ik tussen de weilanden. Aan de rechterkant zie een flinke heuvel liggen met daarbovenop een picknickbank, daar gaat de route heen over een onverhard (soms drassig) paadje. Boven gekomen neem ik plaats op één van de bankjes om te genieten van het uitzicht. Vanaf het startpunt aan de Balijhoeve tot hier is het 5km, dus 1/3 van deze wandeling.

Ik vervolg het pad dat langzaam verandert in een laan van abelen met een witachtige stam. Dit pad loop ik uit en wordt een fietspad. Bij de weg steek ik over en vervolg het fietspad (hier zit ook Brasserie de Brede Hoek dat al vanaf 2016 gesloten is).

Na de tunnel onder het spoor, sla ik rechtsaf en volg het fietspad ‘Laakweg’ en voor het eerste huis het wandelpad links. Ik loop hier door het wandelbos Laakweg. Dit één van de laatste stukjes die recent is aangelegd. De boompjes zijn hier nog klein en geeft een ruimte gezicht.

Na het laantje met knotwilgen moet ik een doorgaande weg (oudeweg) oversteken. De auto’s rijden hier heel hard, dus pas op!

Aan de andere zijde van de weg ligt het recreatiegebied Dobbeplas, vernoemd naar de grote plas middenin. Rondom de Dobbeplas is een moerassig krekengebied aangelegd met veel water en riet. De plas en het Krekengebied ligt veel lager dan de omliggende polder, omdat hier in het verleden turf is gestoken. Het moerassige gebied is na de uitgraving van het veen beplant met bomen. Op 20 meter van de route ligt Restaurant Buytenhout, dit is een ideale stop om te pauzeren of een snelle “koffie-to-go”. Vanaf het terras heb je een mooi uitzicht op de Dobbeplas.

Kort daarna wandel ik langs de poldervaart. Bij het bruggetje staat de picknickbank, dit was het keerpunt van de vorige route en het vervolg van het GroeneHartpad. Hier sla ik linksaf het bos in. Aan het einde sta ik weer bij de drukke weg.

We steken de provinciale Noordweg en wetering over, de auto’s rijden hier heel hard, dus pas op met oversteken. Via een recreatiegebied bereiken wij de randen van Pijnacker, na het spoortunneltje en Nieuwkoopseweg vervolgen we de route in de Balij. Na de parkeerplaats houden we rechts aan het voetpad op. Op de eerstvolgende kruising slaan we linksaf en lopen we over het fietspad een klein stukje terug om daar rechtsaf te slaan. Bij de slinger in pad staat een hek met daarop een zitje. Neem een moment rust en geniet van het mooie uitzicht over de uitgestrekte weide met grazende koeien en schapen

Ik wandel nu over verharde paden met links en rechts een moerasbos. Het Balijbos is zwaar getroffen door de essentaksterfte. Dit natuurgebied wordt onderhouden door Staatsbosbeheer, die heeft tussen augustus en oktober 2020 veel van de dode essenbomen verwijderd. Daardoor is het hier en daar wat kaal geworden, maar inmiddels zijn op veel plaatsen weer veel jonge boompjes en struiken geplant, waardoor het snel weer een gevarieerd bos wordt. Ik vervolg de markering van geel-rood en sta snel daarna weer bij de Balijhoeve.

Copyright© 2018-2021 Groenehartstocht® alle rechten voorbehouden.

Plaats een reactie