GroeneHartpad Zoetermeer

Dit is een wandeltocht door de afwisselende parken ten westen van Zoetermeer. De rondwandeling start bij NS station Zoetermeer en bezoekt achtereenvolgens De Balij, de vernieuwde Driemanpolder, het Buytenpark en via het Westerpark terug naar het station.

Route: Balijbos – Nieuwe Driemanspolder – Buytenpark – Westerpark Zoetermeer
Totale afstand: 15,3 km
GroeneHartpad: 7,9 km
52% onverhard wandelen

Startpunt: NS Zoetermeer,
of Kinderboerderij Balijhoeve, Kurkhout 100 Zoetermeer
Bijzonderheden: Ontdek het waarzinnge uitzicht op het GroeneHart vanaf de het Buyenpark nabij de skibaan.

Beoordeling: 8,2

Waardering: 8 uit 10.

Natuurbeleving: 8
Afwisseling: 9
Onverhard wandelen: 8
Horeca onderweg: 6
Bereikbaarheid: 9

De beschrijving van de wandeling start ik bij het Station van Zoetermeer. Na het verlaten van het station kom ik bij een trapsgewijze vijver en wandel ik door het kantorenpark. Op de vorige route heb ik hier ook al gelopen, maar nu in tegengestelde richting. Via de hoge dijk kom ik bij de Peilschaal uit. Dit zijn allebei restanten van de Floriade 1992, die toen hier werd gehouden. Aan het einde van de dijk, zie ik de Balijhoeve al liggen. Dit is ook een goed startpunt met name voor automobilisten, zoals ik.

Ik wandel verder om de manege heen en kom bij een grote ronde vijver die ik nog herken van de Floriade, bijna 30 jaar geleden. Hier sla ik rechts en kom op het pleintje aan het einde van de parkeerplaats bij restaurant Ada. Op het terrein staat ook een uitkijktoren, maar helaas het zit dicht.

Snel daarna wandel ik over een kronkelend paadje door een donker beukenbos en daarna door andere dichtbegroeide bossen. Ik loop het bos uit en sta opeens op een brug met uitzicht over het water. In de verte zie ik zilverreigers en aalscholvers die aan het vissen zijn. Dichterbij zie ik zwanen en eenden. Deze afwisseling maakt deze wandeling zo leuk.

De route gaat verder over een smal pad door het lange gras, rondom staan diverse bosschages van struiken en hoge bomen. Ik kom steeds dichterbij de snelweg A12, ondanks de geluidsschermen hoor je het geraas goed. Het geluid wordt overstemd door een langsrijdende trein. Ik loop snel door over een fietspad om iets verderop met een tunneltje aan de andere kant te komen, daar sla ik rechts af en op de volgende kruising links af. Het geluid wordt met elke stap minder, links en rechts zie ik het altijd groene landschap van een golfbaan.

Aan het einde kom ik bij een bijzondere fiets- en voetgangersbrug met rond kenmerkende lantaarns. De gemeente wilde met deze brug een bijzondere verbinding creëren tussen het Westerpark met het nieuwe recreatiegebied De Nieuwe Driemanspolder. 3 jaar lang is er gewerkt om de polder aan te passen tot een natuur- en recreatiegebied, dat bij extreme regenval het overtallige water uit de omgeving kan opvangen. De Nieuwe Driemanspolder is geopend in de zomer van 2020 en nog volop in ontwikkeling. Ik wandel verder en heb uitzicht over een grote plas water.

Na dichte bossen en de weidsheid van plassen is het tijd voor de volgende afwisseling. Via de poldervaart bereik ik het Buytenpark. Op deze voormalige vuilnisbelt is een schitterend park ontstaan met veel hoogteverschillen. Hier pak ik weer een stuk van de route van het GroeneHartpad op tot het hoogste punt van het Buytenpark, met een geweldig uitzicht over het vlakke polderland.

Neem even de tijd om te genieten van het uitzicht. Ik sta bij de informatie borden en zie de Nieuwe Driemanpolder waar we net doorheen zijn gelopen, met daarachter Den Haag en Leidschendam. meer recht vooruit ligt het dorpje Stompwijk met daarachter de skyline van Leiden. Aan de rechterkant hebben we goed zicht op de rechte kavelpatronen van de ovaalronde Zoetermeersche Meerpolder. In de volgende wandeling zal ik daar rondom heen wandelen.

Via een andere route daal ik weer af naar beneden en kom uit bij kruispunt voor de ingang van de skibaan Snowworld. Vanaf hier loop ik de route van het GroeneHartpad.

De geel-rode stickers wijzen mij de weg. Na het fietstunneltje onder het spoor van RandstadRail door kom ik in het Westerpark. Met een ruime bocht loop ik naar het restaurant toe bij de waterplas: Bowling en Recreatiecentrum Westerpark. Dit ideale plek om te genieten van een hapje en een drankje. Helaas is hier nu ook het terras gesloten vanwege Corona.

Het Westerpark is ruim opgezet met veel grote grasvelden en bosschages met hoge bomen. Verscholen tussen het groen ligt op 50 meter afstand van de route een natuurtuin waarin allerlei polder- en moeraslandschappen zijn aangelegd. Erg leuk om even te bekijken.

Verderop de route komt er weer meer bos, dit is het oudste deel van het Westerpark en dient als groene buffer tussen de woonwijk en de snelweg. Als snel sta ik bij de trap van de Balijbrug. Op de vorige route heb ik hier de snelweg over gestoken. Automobilisten kunnen hier een stukje van de route afsnijden door ook de brug oversteken en aan de andere kant rechtdoor over het fietspad langs de huizen lopen naar de Balijhoeve. Het vervolg naar het Station van Zoetermeer zal gaan over hetzelfde pad maar dan in tegengestelde richting.

Copyright© 2018-2021 Groenehartstocht® alle rechten voorbehouden.

Plaats een reactie