GroeneHartpad Stompwijk

Dit is een rondwandeling om de Zoetermeersche Meerpolder bij Stompwijk. De route start nog in de stad en het Buytenpark, maar gaat snel daarna over dijken, langs de ringvaart en Noord Aa en door het veenweidegebied.

Route: RandstadRail Station Zoetermeer De leyens – Buytenpark – Stompwijk – ’t Geertje – Zoetermeerse plas – RandstadRail-station
Totale afstand: 14,1 km
GroeneHartpad: 7,5 km
57% onverhard wandelen

Startpunt: RandstadRail Zoetermeer De Leyens of Parkeerplaats Satrezijde nabij 22
Pontje afgesloten 15 maart – 15 juni ivm broedseizoen
Dan bij rotonde Stompwijk (kp58): Meerlaan(kp45), Ondermeerweg(kp44, kp42, kp79, kp78), Geerweg(kp26)
Dit is 1 km korter.

Beoordeling: 7,3

Waardering: 7 uit 10.

Natuurbeleving: 7
Afwisseling: 8
Onverhard wandelen: 8
Horeca onderweg: 6
Bereikbaarheid: 6

De beschrijving van deze wandeling start ik bij een het Zoetermeerse station De Leyens van de RandstadRail. Omdat het een rondwandeling is kan deze ook gestart worden bij iedere parkeerplaats langs de route bijvoorbeeld in Stompwijk, bij Snowworld Zoetermeer of in recreatiegebied de Noord aa. Vanaf het station wandel ik door de woonwijk (Hekbootkade) heen richting het Meerpad. Langs het Meerpad ligt de ringvaart rondom de drooggemalen Zoetermeersche Meerpolder.

De eerste bewoners van Zoetermeer vestigden zich rond het jaar 1000 aan een groot zoetwatermeer. Daar viste men en tegelijk ontgonnen ze telkens een klein deel van het omringende veenmoeras om graan te telen en vee te laten grazen. Vanaf de 14de eeuw groef men steeds meer het veen af voor de winning van turf. En met sloten ontwaterden ze de drassige grond. Dit zorgde voor inklinking van het veen en het gebied kwam steeds lager te liggen. Om het meer werd een ringdijk met ringvaart aangelegd. Windmolens maalden het meer droog en het water werd afgevoerd via de ringvaart naar de Noord Aa en later ook de Leidse Vliet.

Aan het einde van het wandelpad over de dijk, ga ik de brug over een parkje in, na een paar sportvelden sta wandel ik het Buytenpark in. Het deel van de Nieuwe Polder dat nu het Buytenpark is, is van 1985 tot 1995 gebruikt als puinstort. In die tijd is gekozen voor een compacte stort met grote hoogteverschillen rond een centrale ruimte. In het midden van het gebied (waar nu SnowWorld ligt) stond de puinbreker. De hoogte van de heuvels bedraagt 20 meter. Een deel van het gebied is nooit als puinstort in gebruik genomen. In het gedeelte ten zuidoosten van de puinbreker zijn de begraafplaats en sportvoorzieningen aangelegd die niet op de puinstort aangelegd konden worden. Midden jaren ’90 van de vorige eeuw is de puinstort gesloten en heeft het Buytenpark zijn huidige vorm gekregen.

Na de beklimming naar het hoogste punt krijg ik de beloning; een geweldig uitzicht over de wijde omgeving. Achter mij staat de skibaan en zie ik de bebouwing van Zoetermeer tussen de bomen uitsteken. Ik zie links de Nieuwe Driemanpolder waar ik de vorige wandeling doorheen ben gelopen, met daarachter Den Haag, Voorburg en Leidschendam. Meer naar rechts zie ik in de verte Voorschoten en de vele woontoren van de skyline van leiden. Aan de rechterkant heb ik goed zicht op de rechte kavelpatronen van de ovaalronde Zoetermeersche Meerpolder, waar ik zojuist al langs zijn gelopen. De lange bomen bomen is de middenweg weg die midden door de polder loopt. Op de voorgrond zie ik de ringvaart en de kerktoren van het dorpje Stompwijk, hier gaat mijn route naartoe.

Met nog een laatste blik van het uitzicht verlaat ik dit hoogtepunt op deze route en via een onverhard paadje af naar beneden. Daar ga ik naar recht het bruggetje over loopt de route over de ringdijk om de Zoetermeersche Meerpolder heen. Het ontstaan van deze ovaalvormige polder is hiervoor kort al beschreven, net over de brug staat een informatiebord waarop dit uitgebreider wordt beschreven. Vanaf hier is het goed te zien dat de dijk met de naastgelegen ringvaart vele meters hoger ligt dan de meerpolder.

De westelijke helft van de Meerpolder is relatief vogelrijk. De vogelwerkgroep Zoetermeer ziet ’s winters honderden ganzen en tientallen Kleine Zwanen in de polder verblijven. In het voorjaar is het één van de beste weidevogelgebieden nabij Zoetermeer. Ook in het najaar worden er veel vogels gezien, zoals tapuiten en paapjes. Dit maakt deze wandeling rondom de Meerpolder in ieder jaargetijde de moeite waard.

Ik nader het dorp Stompwijk. Door de droogmaking van de veenplassen zorgde dat voor het landschap zoals we dat nu kennen. Door landbouw en veeteelt ontwikkelde dit gebied zich en in Stompwijk vormde zich een gehucht langs de Stompwijkse Vaart, met een herberg, een wagenmakerij en een aannemer. De Sint-Laurentiuskerk torent boven het dorp en de bomen uit en werd tussen 1871 en 1878 gebouwd. De fundering van de kerk bleek in de jaren 1920 niet goed te zijn, waardoor de vloer ernstig verzakte. Hierdoor vielen de muren bijna uit elkaar en dreigde de toren in te storten. Een grote restauratie in 1928-1929 voorkwam dat de Laurentiuskerk ook werd verwoest en in 2010 en 2011 is de kerk grondig gerestaureerd.

Bij de rotonde aangekomen is het even goed opletten. Tijdens het broedseizoen van de weidevogels kan een deel van deze route niet gevolgd worden. In de periode van 15 maart – 15 juni ivm broedseizoen zal er een alternatieve route gevolgd moeten worden aan de hand van de wandelknooppunten. Bij de bushalte met de trap richting de fietsenstalling (Kp58) en het dorp steken we de weg over: meerlaan (kp45), aan het einde linksaf verder over de ondermeerweg (kp44, kp42, kp79, kp78). Langs de Ondermeerweg kom je langs Biologische kaasboerderij ‘De Vierhuizen’.

In de 17e en 18e eeuw is de Geerpolder achter de boerderij uitgeveend voor de turf. Turf was in die tijd de belangrijkste brandstof. Dat uitvenen gebeurde met de hand, het zogenaamde ‘turfsteken’. U kunt zich voorstellen dat voor dit enorme werk heel veel arbeiders nodig waren. Boerderij de Vierhuizen was in die tijd een klein gehuchtje van 1 boerderij en 3 veenarbeidershuisjes. Vandaar de naam: ‘De Vierhuizen’.

Aan het einde van de weg bij kp26 gaat de route naar rechts over het fietspad. Als het hekwerk ophoudt, dan kan je met een smal graspad naar links naar het water langs de Noord Aa. Dat pad volgen tot Kinderboerderij ’t Geertje.

In de periode van 15 juni tot 15 maart kan deze normale route worden gevolgd. Bij de bushalte met de trap richting de fietsenstalling, ga ik de trap af en beneden sla ik meteen rechtsaf. Hier volg ik een graspad met links een sloot met daarachter de woonwijk en rechts de bosschade waar langs de drukke weg loopt. Aan het einde voor het water de trap weer naar boven, de brug over en direct links de trap weer af om daarna onder de weg door te lopen. Bij het hekwerk is een overstapje om daarna over de bovenkant van de dijk het pad te volgen. Dit pad gaat naar het wandelpontje toe. In de periode van het broedseizoen ligt dit pontje vastgeknoopt aan 2 kanten van het water, zodat het over varen onmogelijk is.

Na het pontje over de Ommedijkse watering, volg ik de pijlbordjes van het wandelnetwerk. Bij de weg steek ik over om aan de andere kant een de wandeling te vervolgen door de weilanden (Boerenlandpad Geerpolder) ook hier volg ik de pijlborden naar knooppunt 76 en verder rechtdoor richting de Geerweg. Na het hekwek linksaf over het fietspad langs de Geerweg. Bij het eerstvolgende parkeerplaatsje daar naar rechts en neem ik het wandelpad dat mij via een snipperpad brengt naar de oevers langs de Noord Aa. Hier komt de route weer samen van met de omleiding van het broedseizoen.

De Noord Aa is een brede waterverbinding tussen de Weipoortse vliet en de Zoetermeerse plas. Het verderop gelegen recreatiegebied is vernoemd naar dit water. Ik loop over een graspad bovenop de dijk en volg deze tot kinderboerderij ’t Geertje. Hier verlaat ik de dijk en loop over het erf naar de weg toe.

Op Kinderboerderij ’t Geertje zijn veel soorten dieren aanwezig, er kan een kano of roeibooit gehuurd worden en er is een landwinkel aanwezig, waar hun zelfgemaakte biologische producten als kaas, zuivel en vlees worden verkocht. Ook is er een kleinschalig horecapunt aanwezig met koffie, thee, (warme) chocolademelk (met slagroom), sap, tosti kaas, ijs en versnaperingen als repen, koeken, chips en cake. U kunt hier zelfs van te voren een lunchpakket bestellen als u deze wandeling loopt. Informeer hier naar de mogelijkheden. U kunt hier ook naar het toilet.

Na alle drukte van kinderen en dieren loop ik over de weg het recreatiegebied Noord Aa in.
De route gaat door het prielenbos. Dit is een moerasbos met gelukkig een knuppelpaadje van deels boomsnippers en deels een verhoogde wandelbrug. In het bos kan de natuur zijn gang gaan, dit is een bijzonder stukje natuur waar ook veel vogels zitten. Schaarse broedvogels als Bruine Kiekendief, Bosuil, Ransuil, Boomvalk, Sperwer, Buizerd, Dodaars, Groene Specht en Snor zijn in het gebied als broedvogel aangetroffen.

Via een vochtige schapenweide kom ik bij de Zoetermeerse plas. Dezee plas gegraven ten behoeve van de zandwinning voor de aanleg van de woonwijken van Zoetermeer. OP het moment dat ik deze wandeling loop is het winter en op de plas zie ik veel ganzen, zwanen, futen en eenden, waaronder heel veel smienten. Langs de randen van de plas groeit veel riet. In het voorjaar en de zomer zijn is hier de Grote Karekiet, Kleine Karekiet en Rietzanger, Blauwborst, Bosrietzanger te horen en soms te zien.

Na dit bijzondere stukje natuur volg ik weer de dijk langs de ringvaart om de Zoetermeersche Meerpolder heen. Eerst is het een graspad, daarna wordt het een fietspad. Dit fietspad is het Meerpad, waar ik de wandeling rondom de meerpolder ben begonnen. Via vrijwel dezelfde route loop ik terug naar het station.

Copyright© 2018-2021 Groenehartstocht® alle rechten voorbehouden.

Plaats een reactie