Ommetje Huys te Warmont

Dit is een leuk ommetje over het terrein van een oude buitenplaats. Centraal in het park staat het Huys te Warmont, een groot landhuis dat grotendeels is omgeven door water en gebouwd is op de resten van een middeleeuws kasteel.

Route: rondwandeling over het landgoed rondom het landhuis.
Afstand: 2,25 km


Start op parkeerplaats Herenweg 139 in Warmond.
Nabij bushalte Overbos, Warmond. Bus 50 Arriva

Bijzonderheden: oude bomenlanen, waterpartijen, weides en uitzichten op het landhuis

Mijn wandeling start op de kleine parkeerplaats net binnen het hek van het landgoed. Hier staat ook het informatiebord met de geschiedenis.

In de middeleeuwen stond hier een versterkte hoeve, daaruit is in de 14e eeuw het landgoed ontstaan. in de honderden jaren daarna zijn er twee grachten rondom gegraven ter verdediging, en moestuin, boomgaarden en boomlanen aangelegd. De laatste eigenaar en bewoner was dhr Krantz. in de volksmond heet dit park ook het ‘Bos van Krantz’.

Tijd om op weg te gaan en wandel over de verharde de hoofdlaan richting het huis. Het eerste pad aan de linkerkant ga ik in en kom bij een grote kabouterverzameling. Het bordje erbij geeft de toelichting met de strekking: ‘Respecteer de natuur’.

Dit dichtbegroeide pad is dichtbegroeid met aan beide zijden hulststruiken. Bij een eerste kruising hou ik rechts aan om snel daarna op een brede bomenlaan te komen, hier ga ik rechtsaf.

Op deze bomenlaan staan enorm grote en vooral oude bomen. Op sommige plaatsen de bomen verdwenen, vanwege ouderdom of ziekte. Hier is de boomlaan niet herteld met niet aanplant. In dit jaargetijde zit er geen blad aan de bomen, en geeft mij zicht op de helder blauwe hemel. Ik verwacht dat het hier in de zomer op zeer warme dagen een stuk koeler wordt ervaren.

Nu het einde van lange laan in zicht komt, heb ik zicht op de Groot Heemmeerpolder. Vroeger lag hier het Heemmeer, dit is drooggemalen in 1624 en toen ontstond de Groot- en Klein Hemmeerpolder. Het is goed te zien dat de weilanden veel lager liggen dan de omliggende dijken. In de verte zie ik de Kagerplassen liggen.

Op ditzelfde punt krijg ik voor het eerst het landhuis in zicht met rondom een grote vijver. Het ontstaan is niet helemaal duidelijk, maar de fundamenten stammen uit de 12e of 13e eeuw. Een eeuw later kregen de Heren van Warmond het te leen en gaven het Huys hun naam. Van de 13e tot in de 16e eeuw werd het Huys bewoond door de familie Van der Woude. Daarna kwam het in handen van de ‘Watergeuzen-familie’ Van Duvenvoirde.

Arent van Duvenvoirde stond samen met de andere ‘edelen’ van het Eedverbond der Edelen aan de wieg van de Republiek der Nederlanden. Aan het begin van de Tachtigjarige Oorlog verwoestten de Spanjaarden het Huys te Warmont, maar de familie Van Duvenvoirde herbouwde het. Erfgenaam Johan Van Duvenvoirde van Wassenaer betrok het Huys en werd een berucht admiraal op de oorlogsvloot van Holland. Daarna werd het landgoed meerdere keren verkocht aan andere bekende adellijke families, zoals Van Leijden en Van Limburg Stirum. Tot ver in de 20ste eeuw is er aan de inrichting en verfraaiing van het landgoed gewerkt, zodat je de veranderende smaak van vele eeuwen in het landschap terugziet.

Het park is in 1960 verkocht aan de Stichting het Zuid-Hollands Landschap en werd openbaar toegankelijk voor bezoekers. In de afgelopen jaren heeft de stichting met behulp van vele vrijwilligers het dichtbegroeide parkbos weer hersteld naar de open Engelse landschapstijl.

Na en ruime om het landhuis heen loop ik verder langs diverse open weide met struweel van hulst en rododendron. Ik kom nog langs een mooie witte voetgangersbrug dat de direct verbinding van het huis met het dorp Warmond is en was. Eind het einde van laan met enorme eikenbomen kom ik weer bij de parkeerplaats. Dit was een heerlijk ommetje waarin je een reis door de tijd maakt.

Copyright© 2018-2021 Groenehartstocht® alle rechten voorbehouden.

Plaats een reactie