Twentepad, dag 4

In juni 2021 wandelde ik in 4 dagen ik het Twentepad in de rondte. Op 10 juni 2021 was mijn laatste dag en deze route loopt van Hertme naar het NS station van Oldenzaal. Dit is een wandeling door het Twentse boerenland met onderweg bezienswaardigheden van Saasveld, het kerkpad naar Oldenzaal, Hulsbeek en centrum van Oldenzaal.

Saasveld

Route: Hertme – Molenven – Saasveld – Beekdal Gammelkerbeek – Hulsbeek – Centrum Oldenzaal – Treinstation Oldenzaal

Afstand: 19,2 km
overhard wandelen: 50%

Bijzonderheden: Oud Kerkepad over heideveldje van Deurningen naar Oldenzaal

Beoordeling: 7

Waardering: 7 uit 10.

Natuurbeleving: 7
Onverhard wandelen: 6
Afwisseling: 8
Horeca onderweg: 8
Bereikbaarheid: 7

Ik verlaat het dorp Hertme via het kerkelaantje. Het is al een aantal dagen mooi weer en dat zorgt ervoor dat elke auto een flinke stofwolk veroorzaakt op de zandpaden. Als snel bereik ik het Molenven met de vogelkijkhut, dit is een mooie stukje natte natuur, maar de vogels laten zich vandaag niet zien. Ik wandel verder en van een afstand zie ik de St. Plechelmuskerk in Saasveld al staan. De route gaat verder langs de Gammelkerbeek, onderweg zie ik veel bermen vol in bloei staan met veel margrieten. Het Gammelkerpad is een smal pad over een hoge es heen en voert je richting recreatieterrein Hulsbeek.

Voor de laatste keer passeer ik de gammelkerbeek en korte tijd later sta ik bij een heideveldje. Het pad wat er doorheen loopt is een oud kerkpad van Deurningen naar Oldenzaal. Iets verderop ligt ook de Markesteen, die markeerde de grens tussen Deurningen en Gammelker, grensgeschillen te voorkomen. Recreatiegebied Hulsbeek met haar grote waterplas in het midden zorgt voor een aangename verandering van het landschap. Het is en warme dag en veel mensen zoeken het water al op. Het water zorgt ook voor veel muggen, dus ik wandel stevig door om niet te veel gestoken te worden. Al snel sta ik in het centrum van Oldenzaal bij de Sint Plechelmusbasiliek. De kerk lijkt (nog) niet open te zijn dus ik wandel verder en neem plaats op een terrasje in de schaduw. Het was een warme dag en mijn wandeling op het Twentepad zit er bijna op. Onder het genot van een drankje kijk ik terug op de mooie plaatsen die ik gezien heb.

Als ik begin aan mijn laatste stappen op het Twentepad zet, kom ik langs het Palthehuis met een fraaie gevel. Helaas door covid is het nog gesloten, maar geeft wel een goede reden om nog een keer terug te komen. Snel daarna sta ik bij het eindpunt van mijn reis bij station Oldenzaal.

Hertme

Stofwolken op de zandpaden

Molenven

Kijkscherm Molenven

Uitzicht vanuit kijkscherm over het molenven

Moerasbos met varen

bloemrijke akkerranden

St. Plechelmuskerk Saasveld

St. Plechelmuskerk vanuit Gravenbosch Saasveld

Gravenbosch Saasveld

Pad langs Gammelkerbeek

Gammelkerbeek

Bloemrijke bermen

Gammelkerpad tussen de landerijen door

Gammelkerpad

Rustpunt Viekboerweg

Gammelkerbeek

Kerkepad Deurningen – Oldenzaal

Kerkepad over de heide

Heideveldje

Markesteen, die de grens markeert tussen Gammelke en Deurningen

Recreatiepark Hulsbeek

Wandeling rondom de plassen

Water, bos en veel muggen.

Recreatiepark Hulsbeek

Sint Plechelmusbasiliek

Palthehuis Oldenzaal 

Palthehuis Oldenzaal 

Voormalige tramlijn

Eindpunt station Oldenzaal

Lees al mijn ervaringen op het Twentepad

Copyright© 2018-2021 Groenehartstocht® alle rechten voorbehouden.

Eén reactie

Plaats een reactie