GroeneHartpad Linschoten

Deze rondwandeling combineert de hoofdroute van het Groene Hartpad met de variant die ook gemarkeerd is. We wandelen rondom het parkbos van landgoed Linschoten, door het dorp Linschoten, een kort bezoek aan Montfoort en over de Engerkade midden door de polder terug naar het startpunt.

Route: TOP Linschoten, Huis te Linschoten, Parkbos, Linschoten, Cattenbroekerdijk, Stadspoort Montfoort, Engherkade, TOP
Afstand: 15,7 km
Groenehartpad: 13,3 km
Onverhard wandelen: 31 %

Startpunt: TOP Linschoten
Openbaar Vervoer: Lijnbus 5, Bushalte Laan van Rappijnen
Honden: aangelijnd toegestaan

Bijzonderheden: Beschermd dorpsgezicht Linschoten, Landgoed Linschoten en Engherkade

Beoordeling: 5,9

Natuurbeleving: 8
Onverhard wandelen: 4
Afwisseling: 6
Horeca onderweg: 5
Bereikbaarheid: 6

Op deze donkere dag na Kerstmis in 2021 loop ik deze wandeling. Deze route start ik bij het Toeristisch Overstap Punt in Linschoten, met een mooie ruime parkeerplaats op 1,5km van afslag A12 Woerden. Ik wandel eerst een rondje rondom het parkbos van het landgoed. Dit is een populair rondje van 4km, die ik zelf ook vaker heb gewandeld.

Bij de hoek van de schapenlaan staat een karakteristiek huis met trapgevel, in de zomer is hier een theetuin. Ik wandel verder tot aan het hek waar je een glimp van het Huis te Linschoten kan opvangen. Het landgoed en het statige huis zijn niet vrij toegankelijk, alleen tijdens open monumentendag is dat wel mogelijk.

Ik vervolg mijn weg over een smal en modderig wandelpad langs de Lange Linschoten. Dit riviertje loopt richting Oudewater, daar gaat deze wandeling niet naartoe. De wandeling rondom het parkbos is afwisselend en in ieder jaargetijde mooi, door de fraaie natuur langs de kronkelende weg. De weidse uitzichten richting Oudewater maken plaats voor het parkbos, enkele monumentale boerderijen, grienden en boomgaarden.

Vlakbij de snelweg volg ik de Korte Linschoten, langs dit dijkje stond vroeger een korenmolen, alleen het onderste deel staat er nog en daaraan kan je zijn vroeger functie nog herkennen. Ik wandel verder langs het water richting het dorpje. Linschoten zelf is niet zo groot, er staan nog veel oude huisjes nabij de kerk en het café. Sinds 1966 heeft het dorp een beschermd dorpsgezicht. Hier pak ik de officiële route van het Groene Hartpad weer op.

Ik vervolg mijn weg langs de Montfoortsche Vaart, eerst nog door een buitenwijk en later over een wat modderige graskade, die verderop over gaat in de Cattenbroekerdijk richting Montfoort. De Cattenbroekerdijk is ruim 2,5 km lang, waar auto’s stevig doorrijden, persoonlijk vindt ik dit geen leuke weg om langs te wandelen.

Als de kerktoren van de Sint Jan-kerk en Heilige Johannus de Doperkerk beter zichtbaar nader ik Montfoort. Bij de brug over de Hollandse IJssel staat de enige stadspoort en het oude stadhuis van Montfoort. In het pand is nu een restaurant gevestigd. Uit nieuwsgierigheid wandel ik even de brug over om het pand te bekijken. De volgende rondwandeling start in Montfoort en dan maken we daar een stadswandeling en komen we hier weer langs.

Dus ga ik terug de stadspoort onderdoor en de brug over de Hollandse IJssel om daarna de ijsselkade te volgen langs de rivier. Net voorbij het viaduct zie ik opeens een grote koppel varkens buiten lopen. Deze vrolijke krulstaarten laten van zich horen als ik langs loop.

Verderop klim ik over het hek heen en zet mijn voetstappen op de Engherkade. Hier ervaar de rust en de ruimte van het Groenehart. Deze kade is bijna 3,5 km lang en ligt tussen de Hollandse IJssel en Lange Linschoten. Deze eeuwenoude waterkering is aangelegd na de ontginning van de polder de Engh. De Engherkade moest voorkomen dat water polder De Engh in zou lopen, vanuit de naastgelegen en nog niet ontgonnen polders Snelrewaard en Schagen. Aan he einde van de kade wandel ik terug naar het startpunt en zie het Huis te Linschoten nog een keer, maar nu vanaf de andere kant van het water.

TOP Linschoten
Schapenlaan
Bij mooi weer is de Theetuin Schapenlaan geopend
Het toegangshek naar Huize Linschoten blijft gesloten
Huis te Linschoten
Kwakelbrug over de Lange Linschoten
Het halfverharde pad is nu wat nat en modderig
’s zomer krijgen de bomen al herfstkleur met zonsondergang
Ieder jaargetijde is dit een mooie wandeling
Het landgoed bestaat uit vele monumentale boerderijen
Fraaie omgeving voor een wandeling
Schapenlaan
Verschillende percelen met griendhout
De haardijk kronkelt door het landschap
De haardijk met kenmerkende populieren
Korte Linschoten


Ooit stond langs de Korte Linschoten Korenmolen de Hoop
Ik nader het centrum van Linschoten
Linschoten heeft een beschermd dorpsgezicht
Linschoten
Het hart van Linschoten
Linschoten
Het kadepad is hier en daar wat mdderig
Het kadepad over de dijk langs de Montfoortsche Vaart
Bij de Cattenbroekerdijk buigt de Montfoortsche Vaart af
Ik volg de Cattenbroekerdijk langs het water
Persoonlijk vindt ik dit het minst mooie stuk
Ik volg de Cattenbrokerdijk voor ruim 2,5 km
De Sint Jan-kerk en Heilige Johannus de Doper
Het stadhuis en stadspoort van Montfoort
Stadhuis Montfoort
Langs der IJsselkade, zicht op Heilige Johannus de Doper
Varkens lopen ook in de winter buiten
De Engherkade is een variant van GroeneHartpad
De Engherkade
Veel vogels en natuur in de polder
De Engherkade
Het parkbos van landgoed Linschoten komt in zicht
De Engherkade van de lange Linschoten
Zicht op het toegangshek vanaf andere kant Lange Linschoten

Copyright© 2018-2022 Groenehartstocht® alle rechten voorbehouden

Eén reactie

Plaats een reactie